Îndrăznește și tu!

Dintotdeauna comunicarea a reprezentat un pilon cheie în structura societății din care facem parte, întrucât oamenii au nevoie să își exprime părerile și să împărtășească puncte de vedere unii cu ceilalți. Pornind de la această dorință, au început să se dezvolte diverse modalități de transmitere a ideilor și a informațiilor. Astfel s-a ajuns la conceptul de public speaking, care se poate defini prin crearea, organizarea și susținerea unui discurs ce vizează o anumită temă și prin intermediul căruia se urmărește afirmarea unei poziții față de subiectul respectiv.

Astfel, noi, cei din Sindicatul Studenților din Cibernetică, vrem să îți prezentăm un proiect care are în centrul atenției dezvoltarea abilităților de comunicare și expunere a ideilor și care se va desfășura pe parcursul a patru zile: 7, 9, 14 și 16 mai. În cadrul acestora vor avea loc prezentări ce vor aborda tematici diferite precum: Smart Talks, Trust your body, Stand up for that și TED&Debate.

„Dare to Speak” intenționează să vină în ajutorul tinerilor, ca tine și ca mine, oferindu-le informații cât mai vaste din acest domeniu. Dar, totodată, își propune ca în urma participării, tu, să îți depășești teama de a vorbi în public. Știu, poate te gândești că nu ai nevoie de așa ceva, însă pot să îți garantez că cel puțin o dată de-a lungul carierei tale vei fi nevoit să vorbești în fața unui public larg. Așadar, nu se știe niciodată când vei întâlni o asemenea ocazie. De ce să nu fii pregătit?

Dacă te afli în situația în care ai mai interacționat cu acest concept până în prezent și crezi că nu ai nevoie să participi la un astfel de proiect, pot să îți spun că întotdeauna putem învăța lucruri noi, întrucât suntem într-o continuă dezvoltare. Din această cauză, proiectul nostru are ca scop să te învețe să livrezi un discurs bine organizat, inteligent, dar și captivant. Astfel, vei fi instruit cum să folosești limbajul corpului și umorul, în așa fel încât să poți capta atenția publicului.

Care sunt abilitățile pe care ți le poți dezvolta în urma participării la „Dare to Speak”? În primul rând, noi urmărim să te determinăm să ai mai multă încredere în tine, pentru a ști cum să îți gestionezi emoțiile și cum să acționezi în orice situație neprevăzută, ce poate apărea pe parcursul susținerii unui discurs. În același timp, vei afla cum să îți structurezi ideile în așa fel încât să le transmiți într-un mod elocvent, dar vei învăța și cum te poți folosi de umor pentru a atrage atenția publicului și pentru a anima acele idei care poate par imposibil de transmis.

Tot în cadrul proiectului, vei primi câteva sfaturi despre cum să îți coordonezi limbajul corpului cu mesajul pe care îți dorești să îl transmiți, deoarece acesta este un aspect foarte important pe care mulți vorbitori îl neglijează. Și nu în ultimul rând, o să ai ocazia să experimentezi cum este să participi la o dezbatere pe o temă dată, reușind astfel să înveți cum să îți susții părerea în fața celorlalți, cum să te raportezi la diferite opinii și cum să îți construiești argumente solide cu ajutorul cărora să reușești să îți combați contracandidații.

Așadar, sper că am reușit să îți trezesc curiozitatea în ceea ce privește public speaking-ul și, totodată, că te-am convins să trăiești experiența „Dare to Speak” la intensitate maximă pentru că, te asigur, nu vei regreta! Ne vedem acolo!



Andreas Roată-Moale
Membru Departament Educațional
Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)

Trupul știe mai bine

Să presupunem că ne aflăm în postura de a lua o decizie deosebit de importantă pentru viitorul nostru: fie trebuie să prezentăm în fața profesorului și a colegilor proiectul ce nu ne-a dat pace în ultimele săptămâni sau, mai mult de atât, la locul de muncă suntem nevoiți să moderăm o ședință ori un training care ne-ar putea propulsa în carieră. Însă teama de eșec se instalează rapid și automat ne întrebăm: „Dacă nu voi reuși? Dacă mă voi încurca și nu voi putea să transmit exact ideile pe care le-am conturat cu cea mai mare grijă?”. Sau poate nutrim în suflet sentimente profunde pe care ne dorim cu atâta înverșunare să le exprimăm, însă în mintea noastră răsună acel ecou care întotdeauna ne face să ne îndoim de deciziile pe care le luăm: „Chiar crezi că e o idee bună să faci asta?”.

Ei bine, aceste frământări interioare cunoscute sub denumirea de „overthinking” ne afectează pe fiecare dintre noi, jonglând cu capacitățile noastre de a relaționa, de a menține contactul vizual cu ascultătorul și de a ne controla expresiile faciale sau gesturile în timpul unei conversații. Când suntem stresați, emoționați sau tensionați din cauza „dezbaterilor” aprige ce au loc în mintea noastră, acest lucru se reflectă și asupra exteriorului: privim agitați audiența, palmele ne transpiră, tragem cu ochiul din ce în ce mai des la notițe sau poate podeaua devine brusc foarte interesantă, genunchii încep să tremure și obrajii se înroșesc. Pentru a combate aceste stări, ne vom gândi că publicul ne este prieten, vom gesticula și vom încerca să dominăm podeaua, plimbându-ne pentru a umple spațiul și a detensiona atmosfera.

Toate aceste manifestări țin de limbajul trupului și vin, aproape în întregime, din subconștient. Vestea bună este că le putem controla! Cu puțin antrenament, nervozitatea, timiditatea sau insecuritatea nu vor mai sta în calea succesului nostru. Tot ce trebuie să faci este să ai încredere în puterea minții tale, iar trupul va urma direcția potrivită!

Așadar, încă mai stai pe gânduri? Vino pe data de 9 Mai la training-ul ,,Trust your body” din cadrul proiectului Dare to Speak și află cum poți tempera fricile ce pun stăpânire pe întregul corp atunci când te aștepți mai puțin.



Cristina-Roxana Petrache
Membru Departament Educațional
Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)

Umorul integrat în arta discursului

Râsul este un liant social, el facilitează relațiile interumane și apare ca un răspuns natural, de multe ori, involuntar. Deseori, însă, în viața cotidiană, acesta nu este asociat cu umorul și abilitatea umană de a-l percepe, ci este un fenomen mult mai complex. Studiile arată că doar unul din cinci scenarii în care râsul este prezent are legătură cu comicul. În esență, acesta este o formă de comunicare, el arată că înțelegem, suntem de acord sau susținem ceva și poate chiar întreține un comportament răutăcios. Râsul este un rezultat puternic al interacțiunii umane.

În cazul vorbitului în public, râsul poate deveni un aliat puternic în crearea unui discurs reușit atunci când suntem conștienți de subtilitățile utilizării sale. Un vorbitor experimentat și apreciat nu va folosi umorul ca un scop în sine, ci va reuși să-și transmită ideile într-un mod atractiv întrebuințându-se de acesta. Nu puține sunt situațiile în care reacția audienței nu surprinde flagrant așteptările oratorului, iar mesajul inițial se transmite distorsionat. Pentru a evita aceste situații, există câteva puncte de pornire în ceea ce privește utilizarea comicului într-un discurs.

1. Gândește-te la scopul din spatele glumei.

Nicio glumă nu trebuie spusă fără a cunoaște motivația din spatele ei. Crezi că este nevoie de un moment de destindere atât pentru tine, cât și pentru audiență la începutul discursului? Consideri că înțelegerea temei pe care o abordezi poate fi facilitată de o situație ipotetică amuzantă? Subiectul despre care trebuie să vorbești poate fi inconfortabil pentru niște membri din public și dorești să detensionezi atmosfera? Trebuie să fii conștient de fiecare scenariu din spatele fiecărei alegeri pe care o faci.

2. Cunoaște-ți audiența.

Ia în considerare atent tipul de discurs pe care trebuie să-l susții și oamenii din care se va constitui publicul tău. Încearcă să prezinți situații ipotetice pe care aceștia le înțeleg și evită orice fel de sfel de subiect sensibil. Pentru orice există o limită și scopul tău nu este să o descoperi pe cea a spectatorilor tăi.

3. Fii foarte atent la livrare.

De cele mai multe ori, modul în care îți transmiți ideile este cheia către o glumă reușită. Astfel, cheia succesului este exercițiul și perfecționarea. Testează-ți materialele pe prieteni și ascultă părerea lor. Învață din toate experiențele de vorbit în public cu care te întâlnești.

4. Nu te lăsa descurajat.

Câteodată se poate întâmpla ca publicul să nu înțeleagă o glumă sau chiar să nu descifreze substratul din spatele ei și să nu mai simtă nevoia să răspundă prin râs. În ambele situații nu există o soluție imediată și garantată, ceea ce poți face, însă, este să continui să îți expui ideile conform planului inițial. După discurs poți culege părerile audienței și poți înțelege exact raționamentele din spatele reacțiilor.

Așadar, un profesionist folosește umorul pentru a ilustra cu exactitate mesajul pe care dorește să-l transmită.

Dacă dorești să explorezi detaliile artei comicului sau simți nevoia să-ți dezvolți abilitățile de a vorbi în public, Dare To Speak poate fi oportunitatea de care ai nevoie. Ziua intitulată „Stand up for That!” ce are loc la data de 16 mai este dedicată în întregime utilizării umorului pentru a îmbunătăți experiența unui discurs. Astfel, poți învăța și poți pune în practică cunoștințele dobândite alături de profesioniști în domeniu. Do you Dare?



Teodora-Monica Oașe
Membru Departament Educațional
Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)

Un pas spre o versiune nouă

M-am pregătit pentru acest moment mult timp, dar încă simt cum trăirile îmi scapă printre degete. Frică, entuziasm, curaj, îndoială, toate se succedă amețitor. Îmi repet că voi reuși, îmi repet că voi ieși învingător.

Totul a început nu demult, când am simțit că e momentul să profit de oportunitatea de a le transmite oamenilor lucrurile pe care le gândesc. Mentorul meu mi-a ghidat calea și îi sunt recunoscător pentru tot. M-a ajutat să-mi dau seama că adevăratul secret al unui discurs de succes nu constă în perfecțiunea sa, ci în autenticitatea și pasiunea pe care le transmiți în mod sincer. Am învățat că oamenii nu își doresc mai mult decât să fie inspirați de modul tău de a fi, de ardoarea ta, de ce te face să fii unic. „Nu încerca niciodată să fii altcineva sau să copiezi ideile altora, publicul îți va simți ezitările.”

Inițial mi-au venit extraordinar de multe idei și voiam să valorific la maximum fiecare secundă. Mentorul meu a știut însă că cea mai bună variantă ar fi să mă axez pe lucrul cel mai important pentru mine, fiindcă este extraordinar de ușor să te pierzi în detalii. Am mai aflat un alt aspect important, puterea de transpunere pe care o dețin. Pot face oamenii să fie în orice loc și perioadă doresc prin puterea poveștilor pe care le expun. „Nu trebuie să te limitezi doar la fir narativ, publicul trebuie să experimenteze lucrurile cât mai veridic și poți obține acest aspect doar prin detalii. Pictează un tablou, nu te limita la a descrie o imagine.”

În final, totul e pregătit. Pașii mi se îndreaptă încet, dar sigur, spre scenă. Brusc, organizatorul evenimentului mă oprește. Un nou vorbitor a apărut fără să fi anunțat și nu poate fi refuzat. Soluția găsită a fost înlocuirea discursului meu cu o dezbatere pe tema pe care deja o pregătisem. Publicul urma să fie adus la curent atât cu introducerea în program a unei scurte pauze, suficiente pentru pregătirea noastră pe noua structură, cât și cu schimbarea survenită.

După punerea în pagină a conceptelor pe care fiecare dintre noi le va prezenta, mi-au mai rămas cinci minute înainte să urcăm împreună pe scenă. Deși eram foarte sigur pe conținutul pe care trebuia să îl prezint, nu pot să spun că modificarea nu îmi schimbase perspectiva. Trebuia să iau în considerare cu atenție argumentele partenerului meu și, în același timp, să pot să-mi construiesc fluent propriile idei. Toată pregătirea din trecut s-a dovedit a fi foarte folositoare și am reușit să asimilez și de această dată toate sfaturile mentorului meu. Deși emoțiile nu mă părăsiseră în totalitate, am înțeles că această schimbare este, de fapt, o provocare pe care sunt nevoit să o înfrunt cu toată forța. Am tras aer adânc în piept și am urcat pe scenă.

După dezbatere totul părea ireal. Publicul păruse foarte atent și implicat în discuțiile noastre și aplauzele erau din ce în ce mai puternice după fiecare argument. Noi am reușit să ne expunem punctele de vedere atât concis și pertinent, dar și cu foarte mult respect unul pentru munca celuilalt. Mulți au venit să ne felicite, iar schimbarea de ultim moment a fost insesizabilă. Am reușit să-mi întrec propriile așteptări și acest lucru încă mă umple de mândrie. Astfel am reușit să fac primul pas spre o versiune mai bună a mea.



Teodora-Monica Oașe
Membru Departament Educațional
Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)

Inspiră și Aspiră

Ce este oratoria?

Oratoria este considerată cea mai înaltă formă de artă deoarece cuprinde toate celelalte discipline. Este nevoie de o cunoaștere a literaturii, de o capacitate de a construi proza ​​și de un simț al ritmului, armonie și muzicalitate. Oratoria nu înseamnă doar vorbe, ci înseamnă vorbire care apelează la sentimentele noastre cele mai nobile, animă suflete, stimulează pasiunile, emoțiile și inspiră. În perioadele de criză, război, durere, frică, oratoria reprezintă un ghid pentru cei care nu pot înțelege haosul, un mod care te poziționează pe drumul cel bun.

„There is nothing like oratory, it is a skill that can turn a commoner into a king”- Winston Churchill

Puterea cuvântului în oratorie

Puterea cuvântului vorbit este incontestabilă. În toate marile crize din istorie găsim mari discursuri care au influențat viitorul; discursuri importante care au motivat oamenii să lupte împotriva nedreptății, să elimine tirania și să-și dea viața pentru o cauză nobilă. Cuvintele pot face oamenii să se schimbe, să râdă, să plângă, să-și redobândească valorile sau să simtă că sunt patrioți.

„Words can inspire and words can destroy. Choose yours well”- Robin Sharma

Drumul Oratoriei de-a lungul timpurilor

Grecia Antică

Fiind considerată una dintre cele mai înalte forme de artă, oratoria s-a manifestat prima dată în Grecia Antică prin Pericle, al cărui discurs funerar – care reprezenta o glorificare a reușitelor atenienilor, formulat astfel încât să dea curaj spiritelor unui stat care încă se afla în război – a fost primul discurs mare care a fost scris pentru public și care a stabilit standarde pentru toate celelalte oratorii. Cu toate acestea, Demostene este cel mai mare orator al tuturor timpurilor. Abilitatea sa de vorbire a stârnit un popor atenian, cufundat într-o somnolență apatică, pentru a lupta împotriva lui Philip al Macedoniei.

Oratoria Modernă

Odată cu declinul democrației, arta oratoriei s-a diminuat. În timpul Evului Mediu și al Renașterii, oratoria a fost în mare măsură limitată la sfera religioasă, dar a reînviat în secolul al XVIII-lea, când Franța, Anglia și America au creat organisme parlamentare de guvernare, iar problemele de libertate au fost dezbătute puternic.

Pe 5 martie 1946, Winston Churchill ținea renumitul său discurs despre așa numita „Cortină de fier”. Iniţial, discursul lui Churchill nu s-a bucurat de prea mult succes, însă în anul următor, apelul lui la unitatea statelor democratice împotriva expansionismului sovietic devenise politică de stat în Marea Britanie şi în Statele Unite. La scurtă vreme după acest discurs istoric, Cortina de Fier devenea o prezenţă fizică: sateliţii din estul Europei ai URSS ridicau garduri de fier ghimpat între ei şi vecinii din Europa de Vest. Winston a mărturisit că discursul său (și dorința sa de a forma Statele Unite ale Europei) a fost cel mai important pe care l-a rostit vreodată. Modului plin de carismă pe care l-a abordat în momentul discursului, l-a făcut pe Winston Churchill să rămână în istorie. A folosit metafore, zâmbete, analogii, a motivat și a convins audiența că ceea ce spune se poate înfăptui și a utilizat întrebările retorice. Prin afirmațiile ce au stârnit emoție publicului, cuvintele familiare și îndemnarea spre scopuri mult mai înalte, Churchill a reușit să schimbe viitorul.

„A fi un orator bun înseamnă multă muncă”

Trucuri pentru a începe un discurs

1. Sincronizarea cu publicul: Echilibrează-ți discursul și ajustează-l pe loc în funcție de reacțiile publicului. Prin contact vizual, poți „diagnostica” și tu starea de spirit a audienței tale și să organizezi adecvat câteva reacții spontane – de pildă, dacă publicul râde în hohote, alimentează-i entuziasmul și continuă prezentarea pe un ton vesel.

2. Rezumă conținutul prezentării dar nu-l povesti. Mulți prezentatori fac greșeala de a descrie detaliat toate aspectele viitorului discurs. Este mult mai eficient să te rezumi la două, trei propoziții scurte, de exemplu: „Pentru început, am câteva noutăți să vă spun. După care, vom face cunoștință cu noul produs lansat de compania X. Să începem, așadar!”.

3. Un intro „catchy”: dacă subiectul îți permite, nu ezita să îți începi prezentarea într-un mod spectaculos, captivant. Uneori, este posibil să „legi” discursul de o experiență personală – de exemplu, dacă urmează să vorbești despre emoții, începe prin a povesti audienței, pe scurt, o întâmplare personală în armonie cu subiectul abordat, dar care să stârnească o reacție puternică.

4. Emoțional, dar rațional: nu-ți fie teamă să te „cobori” la nivelul audienței, dar fă-o într-un mod rațional. De exemplu, dacă publicul tău este format din adolescenți, folosește un limbaj potrivit, care să creeze o atmosferă prietenoasă.

5. Creează o poveste: de regulă, toate prezentările au rolul de a evidenția o poveste. Poveștile sunt menite să genereze suspans și au puterea de a imprima discursul în mintea ascultătorilor. Alege un cadru care să atragă atenția publicului și „îmbracă-ți” mereu subiectul principal într-o poveste care să fascineze.



Crăciun Pavel- Cristian
Membru Departament Educațional
Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)